GENEL BAKIŞ
• 27 Aralık 2019 tarihinde Türkiye’nin yerli otomobilinin tanıtıldığı törende
Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın “Made in Turkey” yazısının “Made in
Türkiye” şeklinde düzeltilmesi istekleriyle Türkiye markasının güçlendirilmesi
süreci başlatıldı.
• 4 Aralık 2021 tarihli Cumhurbaşkanlığı Genelgesi ile ihraç ürünlerin yanı sıra
diğer devletler ile uluslararası kurum ve kuruluşlarla yapılan yazışmalarda “Turkey”,
“Turkei” ve “Turquie” gibi ibarelerin yerine “Türkiye”nin kullanılacağı
vurgulandı.
• 13 Ocak 2022 tarihinde 14 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile “Türkiye
markasını güçlendirmek” görevi çerçevesinde İletişim Başkanlığı tarafından
“Hello Türkiye” kampanyası başlatılarak tüm dillerde “Türkiye”nin kullanımı
konusunda farkındalık oluşturuldu.
Amaç
• Devletimizin ve milletimizin binlerce yıllık birikiminin Türkiye markası
altında temsil edilmesi
• “Türkiye” markası kullanımının dillere tanıtılması, kazandırılması ve bu
kullanımın yaygınlaştırılması
• Söylem birliğinin sağlanması
• Uluslararası arenada Türkiye markasının güçlendirilmesi
"TÜRKİYE" İBARESİNİN KULLANIMI
Kurumsal Kimlik ve Resmî Yazışmalar Tüm kamu kurum ve kuruluşlarının kurumsal
kimlik çalışmaları da dâhil olmak üzere resmî yazışmalarında ve
gerçekleştirecekleri her türlü faaliyette “Turkey” yerine “Türkiye” ibaresini
kullanmaları beklenmektedir.
Web Sitesi ve Sosyal Medya
Türkiye kullanımının benimsenmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla tüm kamu kurum
ve kuruluşlarından;
• Yabancı dillerdeki kurumsal web sitelerinin ve sosyal medya hesaplarının kurum
adı bölümlerinin “Turkey” yerine “Türkiye" olarak güncellemeleri,
• Tarayıcı sekmesinde yer alan yabancı dillerdeki web sitesi başlıklarını
“Turkey” yerine “Türkiye” olarak değiştirmeleri,
• Web sitelerinde ve kurumsal sosyal medya hesaplarında yaptıkları paylaşımlarda
“Turkey” yerine “Türkiye” ibaresini kullanmaya özen göstermeleri beklenmektedir.
Diğer Faaliyetler
İlgili kamu kurum ve kuruluşlarından gerçekleştirdikleri faaliyetler
çerçevesinde;
• Pasaport, nüfus cüzdanı ve uluslararası geçerliliği olan resmî belgeleri
“Turkey” yerine “Türkiye” ibaresini kullanarak revize etmeleri beklenmektedir.
Sosyal Ağ Sağlayıcıları
Türkiye markasını güçlendirme çalışmaları kapsamında; dijital medya
platformlarında bulunan arayüz, çeviri sistemleri, şeffaflık raporları ve üye
kayıt formlarında kullanımın düzenlenmesine yönelik çalışmalar sürdürülmektedir.
Örneğin resmî ve devlete bağlı sosyal medya hesaplarına yönelik etiket
uygulamalarında “Turkey”, “Turkei”, “Turquie” yerine “Türkiye” ibaresinin
kullanımı konusunda sosyal ağ sağlayıcıları ile irtibata geçilmiştir.
Web Sitesi
Cumhurbaşkanlığı, İngilizce resmî web sitesinde “Presidency of Republic of
Türkiye” ibaresini kullanmaktadır.
İletişim Başkanlığı yabancı dillerdeki resmî web sitesinde “Republic of Türkiye”
ibaresini kullanmaktadır.
Sosyal Medya
Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın Twitter hesaplarında “President of
Türkiye” ibaresi yer almaktadır.
Dışişleri Bakanlığı yabancı dillerdeki kurumsal Twitter hesaplarında “Republic
of Türkiye” ibaresini kullanmaktadır.
İletişim Başkanlığı, yabancı dillerdeki kurumsal Twitter hesaplarında “Republic
of Türkiye Directorate of Communications” ibaresini kullanmaktadır.
Medya
Anadolu Ajansı ve TRT World, İngilizce yayınlarında “Türkiye” ibaresini
kullanmaktadır.
Markalaşma
İletişim Başkanı Sayın Fahrettin Altun Türkiye’nin global marka kimliği alanında
çalışmalar yapmayı amaçlayan bir Türkiye Marka Ofisi kurulacağını açıklamıştır.
Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Sayın İsmail Gülle Türkiye’nin tanıtımında
kullanılan “Turkey Discover the Potential” logosu yerine “Türkiye” logosu
çalışmalarına başlandığı açıklamasını yapmıştır.
KAMPANYA
Türkiye markasının güçlendirilmesi vizyonuyla ve yabancı dillerde “Türkiye”nin
kullanılmasının yaygınlaştırılması amacıyla İletişim Başkanlığı himayelerinde
sosyal medyada “Hello Türkiye” kampanyası düzenlenmiştir.
İngilizcenin ana dil olarak veya ikinci yabancı dil olarak kullanıldığı
ülkelerin vatandaşlarının hedef kitle olarak belirlendiği kampanyaya birçok kamu
kurumu ve sosyal medya kullanıcılarından da destek gelmiştir.
Kampanyada farkındalık oluşturmak için ilk etapta “Hello Türkiye” sloganı
seçilmiştir. Türkiye’nin bir marka çatısı olarak benimsenmesinden sonra
kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla kullanılacak “Say Türkiye” sloganı,
kampanyanın ikinci ayağını oluşturacaktır.
İletişim Başkanlığı tarafından “Türkiye” kullanımının yaygınlaştırılması
amacıyla sosyal medya araçları vasıtasıyla yürütülen “Hello Türkiye” kampanyası
kamu kurum ve kuruluşları tarafından da desteklenmiştir.