icaret Bakanlığı’nın 27.03.2023 tarih ve 84000094 sayılı yazısına istinaden;
İlgide kayıtlı yazı ile Paris Ticaret Müşavirliğimiz tarafından iletilen "Fransa'da Dolandırıcılık Vakaları" konulu yazı kapsamında Ticaret Bakanlığınca oluşturulan bilgi notu sunulmaktadır.
Son zamanlarda ihracatçılarımızın alacak sorunlarına ilişkin Müşavirliğimize yapılan başvurularda artış gözlemlenmektedir. İntikal eden sorunlardan bir tanesinde aşağıda da açıklandığı üzere, ilgili firmaların bilgisi dışında, kurumsal firmaların ve yöneticilerinin isimleri kullanılarak ihracat siparişleri verildiği ve sipariş karşılığı meblağın ödenmediği görülmektedir. İhracatçılarımızın bu tür konularda bilgilendirilmesi ve benzeri sorunların yaşanmaması adına gerekli önlemlerin alınabilmesi için yakın zamanda yaşanan alacak sorunu ve alınabilecek tedbirlere ilişkin Müşavirliğimiz önerileri aşağıda paylaşılmaktadır:
Fransa’nın önemli Hipermarket zincirlerinden E. Leclerc (https://www.e.leclerc/) markası altında faaliyet gösteren franchise sahibi Solormag (Centre Distributeur Edouard Leclerc) firması (20 Rtd D Arlon 57100 Thionville, Fransa) ve ve E. Leclerc Ticaret ve Pazarlama Direktörü Gilles BECONCINI adına bir Türk firmasının info mail adresi üzerinden irtibata geçilerek sipariş verilmiştir. Sipariş sonrası Türk firması ihracatını, Eximbank Sigortası kapsamında hiçbir peşinat almadan %100 vadeli olarak gerçekleştirmiş ve ihracat evraklarını kendisine iletilen Fransa’daki Forwarder’a göndermiştir. Forwarder firması da demaraj masrafları dâhil tüm gümrük vergileri ve diğer masrafları da ödeyerek malların gümrükten çekilmesi için millileştirme işlemlerini tamamlamış ve mallar gümrükten çekilerek kendilerine belirtilen depoya teslim edilmiştir. Ancak, bu işlemlerden sonra sipariş verilen firmadan ödeme talep edildiğinde hem sipariş edilen malı gönderen ihracatçı firmamız hem de forwarder firma, siparişlerin E. Leclerc firması tarafından verilmediğinin farkına varmıştır.
Fransa’da özellikle kurumsal firmaların yeni tedarikçiyi tanımadan iş yapmakta mesafeli davranması, siparişlerini kendi yönetim sistemleri üzerinden vermeyi tercih etmeleri, whatsapp vs gibi araçlarla sipariş vermedikleri hususları dikkate alındığında, ihracatçı firmalarımızın kendilerine iletilen cazip tekliflere aldanıp sipariş veren kişiyi ve firmayı doğrulamadan işlem yapmamaları önerilmektedir.
Firmalarımızın benzer şekilde kurumsal olduğunu düşündükleri firmalardan sipariş mailleri almaları durumunda, siparişi veren kişinin gerçekte var olup olmadığı ya da halihazırda sipariş veren firmada çalışıp çalışmadığını teyit etmesi önemlidir. Bunun için, ilk defa ihracat yapılacak yeni bir müşteri ile ön ödeme alınmadan ihracat yapılmaması, mutlaka ilgili şirket hesabında kendi şirket hesaplarına sembolik de olsa bir para transferi gerçekleştirilmesinin önemli olduğu değerlendirilmektedir.
Ayrıca, firmalarımızın bazı durumlarda Eximbank’ın ihracat sigortalarına güvenerek tedbirsiz davrandıkları durumlarla karşılaşılabilmektedir. Bu ve benzeri tedbirsizliklerin önüne geçilebilmesi için, Eximbank tarafından sigorta limiti tahsil başvurularında firmalardan istenen başvuru belgelerine, “ilgili ithalatçıdan ihracatçının banka hesabına para transferini gösteren belge”nin eklenmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.
Bu itibarla, firmalarımızın artan dolandırıcılık vakalarına karşı dikkatli olmaları, E. Leclerc, Solarmag (Centre Distributeur Edouard Leclerc) ve “… (Centre Distributeur Edouard Leclerc)” ismi ile biten diğer E. Leclerc franchiselarından gelecek vadeli siparişlere dikkatli yaklaşmaları, böyle bir durumla karşılaşmaları halinde Müşavirliğimizle iletişime geçmeleri konusunda bilgilendirilmelerinin faydalı olacağı düşünülmektedir.